Menu
Logopedická prevence v mateřské škole
Podle Metodického doporučení č.j. 14712/2009-61 MŠMT k zabezpečení logopedické péče ve školství. Logopedická prevence podporuje přirozený rozvoj komunikace u dětí, podněcuje řečové schopnosti a dovednosti adekvátně jejich věku. Nadále pomáhá minimalizovat vznik poruch řeči. Preventista je v kontaktu se školským logopedem a odkazuje se na něj. Cílem této prevence je rozvoj komunikace u dětí. Logopedická intervence a rozvoj komunikačních dovedností zahrnují individuální péči s různými metodami a formami práce.
Logopedickou prevenci v mateřské škole zajišťuje paní Jana Sýkorová.
Dle RVP PV
Vzdělávací cíle:
- Rozvíjet řečové schopnosti a jazykové dovednosti dětí
- Rozvíjet komunikativní dovednosti a kultivovaný projev
- Osvojit si některé poznatky a dovednosti, které předcházejí čtení a psaní
Dílčí cíle:
- Zaměřit se na rozvoj slovní zásoby a odstranění komunikačních bariér
- Osvojit si správné dechové a artikulační návyky
- Zařazovat cvičení na rozvoj paměti, myšlení a fantazie
- Cvičení na rozvoj fonematického sluchu, cvičení na rozvoj grafomotoriky
Konkretizované očekávané kompetence:
- Záměrně se soustředit na činnost a udržet pozornost
- Navazovat kontakty s dospělými a s ostatními dětmi
- Komunikovat s dospělými i s ostatními dětmi
- Zvládat artikulační schopnosti
- Vytvořit si správné návyky dýchání
- Zvládat sluchovou analýzu –rozklad slov, hláska na začátku slova
- Zvládat rytmizační činnosti
- Mít přiměřeně bohatou slovní zásobu
Obsah logopedické prevence:
Gymnastika mluvidel
- Tváře –výrazy obličeje, usmívat se, mračit,...procvičovat hybnosti rtů
- Rty -stahování koutků rtů –vpravo, vlevo, rty lehce od sebe, rty u sebe,...
- Dolní čelist –při zavřených ústech –vysunout čelist vpřed x vzad, doprava x doleva
Dechová cvičení
- Foukání do různých směrů –nahoru x dolů, doleva x doprava, rovně
- Pomalý nádech, dlouhý výdech, různá tempa dýchání
Artikulační cvičení
- slova opakujeme jako ozvěnu
- práce před logopedickým zrcadlem
Sluchová cvičení
- Rozeznávání nejrůznějších zvuků v okolí
- Sluchové hry
Rozvoj fonematického sluchu
- Rytmizace –básniček, říkadel s vytleskáváním
Zrakové vnímání
- Rozdílnost v odstínech barev, přiřazování, velikost předmětů –třídění
Hrubá motorika
- Pohybové hry, cvičení ve spolupráci s p.uč. z mateřské školy
Jemná motorika
- Rozvoj grafomotoriky a kresby, pohyblivost prstů
- Ve spolupráci s pedagogickými pracovnicemi z mateřské školy probíhá průběžně celý obsah logopedické prevence. Při individuální práci s dítětem je obsah zaměřován na potřebu dítěte. Důležitá je také spolupráce s rodiči, kteří v domácím prostředí podporují u dítěte logopedii procvičováním z logopedického sešitu.