Menu
Výtvarný kroužek
Výtvarné činnosti představují jeden z významných prostředků rozvíjení osobnosti dítěte.
Větší množství aktivit propojených s výtvarnými činnostmi či akcemi umožní dítěti získat více zkušeností, poznatků a především hlubší prožitky. Výtvarné pomůcky a materiály, nástroje jsou k dispozici všem dětem, jsou obměňovány dle jejich opotřebení. Výtvarné potřeby jsou doplňovány podle nových témat, výtvarných technik.
Snažíme se o esteticky bohaté prostředí, které napomáhá rozvíjet představivost, kreativitu a estetický vkus dětí.
Učitelka umožňuje dětem, aby získaly praktické výtvarné zkušenosti – v kresbě, malbě, modelování, v tvorbě prostorových děl, a také teoretické znalosti v oblasti výtvarného umění. Volí výtvarné činnosti a akce ve třídě i venku, a to pro jednotlivce, dvojice dětí, skupinky i pro celý kolektiv. Volí takové činnosti, které rozšiřují schopnosti, dovednosti, poznatky dětí, a které odpovídají věku a individualitě dítěte.
Každé dítě tvoří originálním způsobem. Malba, kresba i další výtvarné činnosti nabízejí možnost sebevyjádření se i jinou formou než slovní a ve srovnání s dalšími aktivitami asi nejvíce rozvíjejí fantazii a kreativitu dítěte.
Důležitou součástí výtvarných činností je správná motivace, která dítě uvede do konkrétního tématu, seznámí ho s výtvarnými materiály a technikou.
Vzdělávací cíle výtvarné výchovy:
- rozvíjet fantazii, kreativitu
- výtvarnou formou si osvojovat okolní skutečnost, vztahy mezi lidmi a věcmi i vzájemné souvislosti
- rozvíjet elementární grafickou zručnost a výtvarné technické dovednosti
- seznámit se s různými formami umění
- rozvíjet estetický cit ke svému okolí
Dítě získává schopnost vyjádřit své představy kresbou i malováním i modelováním. Přímo kreslí, nebo maluje na různý podklad a využívá k tomu celou plochu. Seznamuje se s mícháním barev a nebojí se práce s detailem.
Získává zájem o výtvarné umění. Učí se vnímat přírodní tvary, pracovat s přírodními materiály pracuje a tvoří s atypickými materiály, pomůckami i
nástroji. Postupně se seznamuje se současným uměním.
Ve výtvarném kroužku budou pracovat děti zpravidla nejstarší věkové skupiny a také ty, které projeví zájem.
Projekt - Zdravé pískání „Veselá flétnička“
Při rozvoji " zdravého pískání" a hře na zobcovou flétnu v mateřské škole vycházíme z požadavků
respektování vývojových, věkových a individuálních zvláštností při zachování optimální zátěže a
přiměřených nároků, které dítě rozvíjí.
Vytváříme prostor pro individuální rozvoj dítěte. Hra na zobcovou flétnu působí na rozvoj
dětské osobnosti, citelně děti obohacuje.
- Utváříme sebedůvěru dětí a sebevědomí.
- Kladným hodnocením, pochvalou podněcujeme u dětí zájem o hudbu, individuálně
přistupujeme, motivujeme, přikládáme materiál k podchycení zájmu.
- Klademe důraz na spontánní a přirozenou aktivitu dítěte.
- Klademe důraz na zájmy dítěte, aby se při hře dobře cítilo.
- Pomocí zobcové flétny pomáháme v procesu socializace dítěte, učíme se samostatně hrát na
nástroj před ostatními, zbavit se ostychu a trémy.
- Učíme děti správnému dýchání a hospodaření s dechem, nadechovat se nosem, používat
hluboké brániční dýchání s využitím dechové gymnastiky.
- Zařazujeme cviky zaměřené na relaxaci, (posílení zádových a břišních svalů).
- Klademe důraz na správné držení těla, postavení při hře.
- Zabezpečujeme vhodné podmínky pro zdravý a správný tělesný vývoj:- vyvětraná místnost,
správný nádech (nenadechovat se přes flétnu).
- Nenásilně pěstujeme schopnost estetického prožitku, dovednost estetického vyjádření.
- Pěstujeme návyk lehkého držení nástroje, uvolněného,nekřečovitého zápěstí.
- Procvičujeme prstoklad, seznamujeme se s novým hmatem, procvičujeme hru na flétnu podle
notových hlaviček.
- Rozvíjíme cit pro rytmus, melodii v řeči, v říkadlech.
- Rozvíjíme sluchové rozlišovací schopnosti (výšku, délku, intenzitu tónů a zvuků), dynamiku,
seznamujeme se s hudebním nástrojem.
- Zařazujeme tyto činnosti: - hra se skupinou dětí, individuálně
- Právo na zobcovou flétnu mají všechny děti které projeví zájem.
- Učíme se chránit své zdraví - nepůjčujeme flétnu žádnému dítěti. Každé dítě má v mateřské
škole svoji vlastní flétnu.
Projekt - Metoda dobrého startu (MDS)
Metoda dobrého startu (MDS) sleduje rozvoj psychomotoriky ve všech aspektech v součinnosti se sférou emociálně motivační a sociální. Cvičení MDS u dětí s normální psychomotorickou úrovní rozvoj aktivizují, u dětí s poruchami vývoje upravují nepravidelně se rozvíjející funkce.
Metoda se osvědčila jako vstupní etapa výuky čtení a psaní.
Je také vhodná pro použití v poslední třídě mateřské školy nebo po nástupu do 1. třídy ZŠ.
Je vhodná před zahájením výuky čtení, psaní a matematiky.
Vyhovuje také dětem s odkladem školní docházky.
Nositelem děje je píseň. Od ní se odvíjí vyprávěný příběh a pohyb. Znakem, symbolem každé písně je grafický vzor. Grafický vzor koresponduje s rytmickým schématem. Lateralizace ruky, motorická a senzomotorická koordinace, manuální zručnost, ovládání mluvidel – to vše je budováno potupně. Reprodukce grafického vzoru s hudebním doprovodem a zpěvem dítěte je završení cvičení.